TRANSGRESSION art + technology (Pavilion)
Curate by HERNANDO URRUTIA (+ art contemporary) Portugal
TRANSGRESSION art + technology it is a pavilion of the "5th Edition of the Wrong Biennale", which will have an exhibition of 10 multidisciplinary artists of experimental audio-visual media, which will be exhibited on-line from its own on-line space (Portugal) and from the channel "thewrong.tv" and "180.thewrong.tv" (Portugal), where will have 24 hours of television broadcasting to show concept and artworks as a linear television experience. Under the Curatorship of Hernando Urrutia and the General Direction of David Quiles Guilló
TRANSGRESSION art + technologyé um pavilhão da "5th Edition of the Wrong Biennale" que terá uma exibição de 10 artistas multidisciplinares de meios audiovisuais experimentais, que serão exibidos on-line a partir do seu próprio espaço on-line (Portugal) e dos canais "thewrong.tv" e "180.thewrong.tv" (Portugal), onde terá 24 horas de emissão televisiva para mostrar o seu conceito e obras de arte como uma experiência de televisão linear. Sob a curadoria de Hernando Urrutia e a Direcção Geral de David Quiles Guilló
TRANSGRESSION art + technology es un pabellón del "5th Edition of the Wrong Biennale", que tendrá una muestra de 10 artistas multidisciplinarios de medios audiovisuales experimentales, que será exhibido on-line desde su propio espacio on-line (Portugal) y desde el canal de "thewrong.tv" y "180.thewrong.tv" (Portugal), donde tendrá 24 horas de emisión en televisión para mostrar su concepto y sus obras de arte como una experiencia televisiva lineal. Bajo la Curaduría de Hernando Urrutia y la Dirección General de David Quiles Guilló


Digital narratives of visual art transformation that start from the digitally generated error, which has the potential to become a tangible language of digital art.
Director/Curator
"Pavilion TRANSGRESSION art + technology"
HERNANDO URRUTIA

HERNANDO URRUTIA Nascido em 1964 - Artista Multidisciplinar, Investigador, Designer, Curador e Gestor Cultural. De nacionalidade portuguesa. Doutoramento em Média-Arte Digital. Investigador colaborador no CIAC. Investigador convidado pelo M-ITI. Membro do Comité Científico Internacional (Convidado Especial Internacional) no OVER THE REAL VIDEOART FESTIVAL - VI Edição (2021) Itália. Curador do Pavilhão "TRANSGRESSION art + technology" (Portugal) (Portugal) da ""5TH INTERNATIONAL EDITION OF THE WRONG BIENNALE - 2021", em Espanha. Fundador, Diretor do Projeto "FX DIGITAL ART- Mostra de Arte Digital no Espaço Público", Funchal - Portugal. Fundador, Diretor e Curador da EXPERIMENTA - Transformação Audiovisual (Mostra Internacional de Vídeo Arte), em Portugal, Diretor dos Projetos:
"+ Sound Art Project"; "olhAR-TE tocAR-TE"; "INexTERNO"; "Processos de Comunicação DIGITAL "; "Urban Som"; " Punto Visual"; "Ha-Ser Fundação de Arte Contemporânea "; "+ PROJECTION AC - Projeção de Arte Contemporânea no Espaço Público"; "olhAR-TE MAPEA- MENTO"; "LINE - Art Project"; "Signo-Simbolo" e "+ art contemporary"; Grupo de Investigação e Experimentação Sonora "Celacanto - Arte Sonora", entre outros. Fundador, Diretor do Projeto "MAD 01 - Museu de Arte Digital 01", Funchal - Portugal. Fundador, Diretor, Produtor e Curador do "IMAGE PLAY - International Video Art Festival".
Concluiu 94 cursos de formação de pós-graduação e 2 residências artísticas. Curador em 29 projetos artísticos. Recebeu 195 Reconhecimentos e 8 prémios, pelo seu trabalho artístico, especialmente em tempos recentes pela sua pesquisa, vídeo arte, gif e arte digital. Tem sido convidado especial em vários Salões de Arte Contemporânea. Expõe profissionalmente desde 1986, participando em vários projetos e mais de 350 exposições coletivas e 17 exposições individuais em 36 países.
Está representado em mais de 190 importantes Coleções Públicas em diferentes Instituições, Fundações, Museus e Galerias e em mais de 180 Coleções Privadas em países como a Alemanha, Arábia Saudita, Argentina, Aruba, Austrália, Bélgica, Brasil, Bulgária, Chile, Colômbia, Croácia, Cuba, Escócia, Espanha, Estados Unidos da América, França, Grecia, Holanda, Inglaterra, Irão, Irlanda, Itália, Letônia, México, Peru, Polónia, Portugal, Porto Rico, Sérvia, Taiwan, Timor-Leste, Tunísia, Turquia, Ucrânia, Uruguai, Venezuela.
Membro de 30 Grupos Internacionais de Cinema Experimental nos Estados Unidos da América, Albânia, Espanha, Brasil, entre muitos outros países. Deu 28 palestras e vários workshops de formação. Foi convidado durante vários anos como Júri de Seleção e Prémio em Exposições, Concursos e Salões de Arte.
Dedicou-se ao ensino durante vários anos como professor em várias Universidades. Publicou vários artigos científicos a nível nacional e internacional, incluindo o artigo científico "Projeção Mural Multimédia no Espaço Público": A Difusão e Formação desde a Urbe", que foi incluído pela sua importância na WEB OF SCIENCE CORE COLLECTION da WEB OF SCIENCE GROUP | Web of Science Author Connect, nos Estados Unidos da América.
Os seus artigos científicos e publicações têm sido referenciados e citados em diversos artigos científicos de diferentes partes do mundo, relacionados com História da Arte, Arte Digital, Vídeo, Multimédia, Meios Digitais, Vídeo Arte, Configurações Pós-Digitais: Arte e Cultura Tecnológica, Imagem no Espaço: Cartografia da produção contemporânea, Alfabetização Visual, Entre o recetor e a arte tecnológica, Estudos Culturais, Sociologia Cultural, Transdiciplinaridade, Interfaces, Espaço Urbano, Teoria do Design, Cinema e Interdisciplinaridade, Estudos Visuais e Arte Pública, Fonotropias: Um Método de Investigação a partir da Experiência Estética, Arte Contemporânea Latino-Americana, Teoria Digital. Tem 14 artigos e 20 textos de curadoria impressos e outros 24 artigos na web e 2 que são críticas de arte.
Atualmente é colaborador da revista "Fotografía en Movimiento" da Cidade do México - México; Colaborador da publicação (Visual Arts Magazine) Zine Without - A Crow, de Wroclaw - Polónia; Colaborador da publicação (Art Magazine) "Cooltzine" de Cooltsalon e Urban Dwellers Collective, de Sofia - Bulgária; Membro da Art Connet (Berlim - Alemanha); Membro da Artista Mundo (México); Membro da Red VADB - Organização Latino-americana de Arte Contemporânea; Membro da ARTEINFORMADO (Espanha); Membro da ARTRABBIT - Plataforma independente de arte digital, arte contemporânea e cultura visual (Londres - Inglaterra); Membro da FilmFreeway, Festhome, Shortfilmdepot, entre outros. Fundador, Diretor, Coordenador e Membro de vários Projetos Culturais.
O seu trabalho artístico atual abrange várias áreas, com ênfase na arte vídeo, gif, instalação vídeo, arte digital, instalação, arte sonora e novas narrativas de som electrônico, no contexto da tecnologia e da arte contemporânea.
Na área da investigação, está particularmente interessado em desenvolver: - A intervenção do espaço público; - A projeção visual em espaços públicos como forma de difusão e expansão do pensamento; - Narrativas como configurações de criação e ação de conhecimento nas áreas das artes digitais, a partir do espaço público; - Intervenções multimédia onde a imagem e o som são transformados através do próprio movimento dos participantes na utilização de sensores, com a intervenção do público na sua imersão e reverberação como parte fundamental do projeto; - A democratização do conhecimento e a inclusão digital na globalização do conhecimento a partir do espaço público, meios de transmissão do pensamento contemporâneo na confluência entre a tecnologia e a arte contemporânea; - A arte contemporânea como fator de geração de conhecimento a partir do vídeo; - A democratização do conhecimento e a inclusão digital na globalização do conhecimento a partir do espaço público como meio de transmissão do pensamento contemporâneo na confluência entre a tecnologia e a arte contemporânea.
Ao longo da sua carreira desenvolveu-se como facilitador cultural, com especial interesse na programação cultural e no seu planeamento, a favor da expansão da cultura para o público, a partir das diferentes entidades da sociedade. Na sua carreira como gestor cultural, os seus projetos destacam a importância da cultura como elemento dinâmico de coesão e progresso nas sociedades.
Foi publicado em mais de 120 livros, revistas, jornais e catálogos, além de ter sido entrevistado em várias ocasiões pela televisão, rádio e jornais nos diferentes países por onde passou. Recebeu reconhecimento pelo seu trabalho artístico e pelo seu apoio à Cultura, especialmente às Artes Visuais Contemporâneas.
HERNANDO URRUTIA Born 1964 - Multidisciplinary Artist, Researcher, Designer, Curator and Cultural Manager. Portuguese nationality. Ph.D in Digital Media-Art. Collaborating Researcher at CIAC. Researcher invited by M-ITI. Member of the International Scientific Committee (International Special Guest) at OVER THE REAL VIDEOART FESTIVAL - VI Edition (2021) Italy. Curator of the Pavilion "TRANSGRESSION art + technology" (Portugal) of the "5TH INTERNATIONAL EDITION OF THE WRONG BIENNALE - 2021", in Spain. Founder, Director of the Project "FX DIGITAL ART- Mostra de Arte Digital no Espaço Público", Funchal- Portugal. Founder, Director and Curator of EXPERIMENTA - Audio-visual Transformation (International Video Art Exhibition) in Portugal, Director of the projects: "+ Sound Art Project"; "olhAR-TE tocAR-TE"; "INexTERNO"; "DIGITAL Communication Processes"; "Urban Som"; " Punto Visual"; "Ha-Ser Contemporary Art Foundation"; "+ PROJECTION AC - Projection of Contemporary Art in Public Space"; "olhAR-TE MAPEA- MENTO"; "LINE - Art Project"; "Signo-Simbolo" and "+ Art Contemporary", Sound Research and Experimentation Group "Celacanto - Sound Art"; , among others. Founder, Director of the Project "MAD 01 - Digital Art Museum 01", Funchal - Portugal. Fundador, Director, Producer and Curator of "IMAGE PLAY - International Video Art Festival.
He has completed 90 post-graduate training courses. trainings and 2 artistic residencies. Curator in 29 artistic projects. He has received 195 awards and 8 prizes, for his artistic work, especially in recent times for his research, video art, gif and digital art. He has been special guest in several Contemporary Art Salons. He has been special guest in several Contemporary Art Salon. He has been exhibiting professionally since 1986, participating in several projects and more than 350 group exhibitions and 17 solo exhibitions in 36 countries.
He is represented in more than 190 important Public Collections in different Institutions, Foundations, Museums and Galleries and in more than 180 Private Collections in countries such as Germany, Saudi Arabia, Argentina, Aruba, Australia, Belgium, Brazil, Bulgaria, Chile, Colombia, Croatia, Cuba, Scotland, Spain, United States of America, France, Greece, Holland, England, Iran, Ireland, Italy, Latvia, Mexico, Peru, Poland, Portugal, Puerto Rico, Serbia, Taiwan, East Timor, Tunisia, Turkey, Ukraine, Uruguay, Venezuela.
Member of 30 International Experimental Film Groups in the United States of America, Albania, Spain, Brazil, among many other countries. He has given 28 lectures and several training workshops. He was invited for several years as Selection and Award Jury in Exhibitions, Competitions and Art Salons.
He devoted himself to teach for several years as a professor in several Universities. He has published several scientific articles at national and international level, including the scientific article "Multimedia Mural Projection in the Public Space: The Diffusion and Formation from the Urbe", which was included for its importance in the WEB OF SCIENCE CORE COLLECTION of the WEB OF SCIENCE GROUP | Web of Science Author Connect, in the United States of America.
His scientific articles and publications have been referenced and cited in several scientific papers from different parts of the world, related to Art History, Digital Art, Video, Multimedia, Digital Media, Video Art, Post-Digital Configurations: Art and Technological Culture, Image in Space: Cartography of contemporary production, Visual Literacy, Between the receiver and technological art, Cultural Studies, Cultural Sociology, Transdiciplinarity, Interfaces, Urban Space, Design Theory, Cinema and Interdisciplinarity, Visual Studies and Public Art, Phonotropies: A Research Method from Aesthetic Experience, Latin American Contemporary Art, Digital Theory. He has 14 articles and 20 curatorial texts in print and another 24 articles on the web, which 2 are art reviews.
Currently he is a contributor to the magazine "Fotografía en Movimiento" from Mexico City - Mexico; Contributor to the publication (Visual Arts Magazine) Zine Without - A Crow, from Wroclaw - Poland; Contributor to the publication (Art Magazine) "Cooltzine" from Cooltsalon and Urban Dwellers Collective, from Sofia - Bulgaria; Member of Art Connet (Berlin - Germany); Member of Artista Mundo (Mexico); Member of Red VADB - Organization Latin-American of Art Contemporary; Member of ARTEINFORMADO (Spain); Member of ARTRABBIT- Independent platform for digital art, contemporary art and visual culture (London - England); Member of FilmFreeway, Festhome, Shortfilmdepot, among others. Founder, Director, Coordinator and Member of several Cultural Projects.
His current artistic work covers several areas, with emphasis on video art, gif, video installation, digital art, installation, sound art and new narratives of electronic sound, in the context of technology and contemporary art.
In the area of research, he is particularly interested in developing: - The intervention of public space; - Visual projection in public spaces as a form of dissemination and expansion of thought; - Narratives as configurations of creation and action of knowledge in the areas of digital arts, from the public space; - Multimedia interventions where image and sound are transformed through the participants' own movement in the use of sensors, with the intervention of the public in their immersion and reverberation as a fundamental part of the project; - The democratization of knowledge and digital inclusion in the globalization of knowledge from the public space, means of transmission of contemporary thought in the confluence between technology and contemporary art; - Contemporary art as a factor for knowledge generation from video; - The democratization of knowledge and digital inclusion in the globalization of knowledge from the public space as a means of transmitting contemporary thought at the confluence of technology and contemporary art.
Throughout his career he has developed as a cultural facilitator, with special interest in cultural programming and its planning, in favour of the expansion of culture to the public, from the different entities of society. In his career as a cultural manager, his projects highlight the importance of culture as a dynamic element of cohesion and progress in societies.
He has been published in more than 120 books, magazines, newspapers and catalogues, as well as being interviewed occasions by television, radio and newspapers in the different countries through which he has passed. He has received recognition for his artistic work and for his support to Culture, especially to Contemporary Visual Arts.
TEAM - TRANSGRESSION art + technology :
Communication: Cristina Ornelas
SUPPORT - TRANSGRESSION art + technology :
+ Art Contemporary Organização | EXPERIMENTA - Transformação Audiovisual | IMAGE PLAY International Video Art Festival
