TRANSGRESSION art + technology

Directed and Curated by HERNANDO URRUTIA - Portugal

TRANSGRESSION art + technology is an encounter with transgression from various fields, from the vision of each different selected artists, who present different transgressions from the form of visualization in the digital environment, always seeking in its development the formal connection between art and technology. The artists will present various themes, concepts and questions posed by their works, presenting different forms of narratives through processes of multiple languages of errors or new technological processes, the product of the different defects of digital and analogue devices that give us incomplete or transformed images, as well as the new processes of generating images and sound. These new lines of visualisation intertwined between video and audio form new motifs and digital narratives of visual art transformation that start from the digitally generated error, which has the potential to become a tangible language of digital art.

TRANSGRESSION art + technology (TRANSGRESSÃO arte + tecnologia) é um encontro com transgressões de vários campos e da visão de cada um dos diferentes artistas selecionados, que apresentam transgressões diferentes, desde a forma de visualização na esfera digital, procurando sempre no seu desenvolvimento a ligação formal entre arte e tecnologia. Os artistas apresentarão vários temas, conceitos e questões colocadas pelas suas obras, apresentando diferentes formas de narrativas através de processos de múltiplas linguagens de erros ou novos processos tecnológicos, o produto dos diferentes defeitos dos dispositivos digitais e analógicos que nos dão imagens incompletas ou transformadas, bem como os novos processos de geração de imagens e som. Estas novas linhas de visualização entrelaçadas entre vídeo e áudio formam novos motivos e narrativas digitais de transformação da arte visual que partem do erro gerado digitalmente, que tem o potencial de se tornar uma linguagem tangível da arte digital.

TRANSGRESSION art + technology (TRANSGRESIÓN arte + tecnología) es un encuentro con la transgresión desde variados ámbitos y desde la visión de cada uno de los diferentes artistas seleccionados, que presentan diferentes transgresiones desde la forma de visualización en el ámbito digital, procurando siempre en su desarrollo la conexión formal entre el arte y la tecnología. Donde se presentarán variados temas, conceptos e interrogantes que nos plantean los artistas desde sus obras, presentado diferentes formas de narrativas a través de procesos de múltiples lenguajes de errores o nuevos procesos tecnológicos, producto de los diferentes defectos de los dispositivos digitales y analógicos que nos dan imágenes incompletas o transformadas, como también de los nuevos procesos de generación de imágenes y sonido. Estas nuevas líneas de visualización entrelazadas entre el vídeo y el audio conforman nuevos motivos y narrativas digitales de transformación del arte visual que parten desde el error generado digitalmente, el cual tienen el potencial de convertirse en un lenguaje tangible del arte digital.


Narrações digitais de transformação da arte visual que partem do erro gerado digitalmente, que tem o potencial de se tornar uma linguagem tangível da arte digital.

     Digital narratives of visual art transformation that start from the digitally generated error, which has the potential to become a tangible language of digital art.

Narrativas digitales de transformación del arte visual que parten del error generado digitalmente, que tiene el potencial de convertirse en un lenguaje tangible del arte digital.



TRANSGRESSION art + technology PR 2

The Artist Direction and Curatorship of the Project TRANSGRESSION art + technology PR 2 is carried out by the Artistic Director for projects in the areas of New Media and Digital Media Arts of APCA - Madeira (Atlantic Culture Promotion Agency) PhD. Hernando Urrutia, the project management by APCA - Madeira (Atlantic Culture Promotion Agency), with the support of DG ARTES - Directorate-General for the Arts and the Portuguese Republic - Culture and collaboration with ATEF - Experimental Theatre Association of Funchal, Teatro Santo António, XARABANDA - Musical and Cultural Association and the UMa - University of Madeira.

A Direção Artista e Curadoria do Projeto TRANSGRESSION art + technology PR 2 (TRANSGRESSÃO arte + tecnologia PR 2) é realizado pelo Diretor Artístico para projetos nas áreas dos Novos Meios e Média-Artes Digitais da APCA - Madeira (Agência de Promoção de Cultura Atlântica) o Dr. Hernando Urrutia, a gestão do projeto pela APCA - Madeira (Agência de Promoção de Cultura Atlântica), com o apoio da DG ARTES – Direção-Geral das Artes e da República de Portuguesa – Cultura e colaboração da ATEF - Associação Teatro Experimental do Funchal, Teatro Santo António, XARABANDA - Associação Musical e Cultural e a UMa - Universidade da Madeira.

La Dirección Artística y Comisariado del Proyecto TRANSGRESSION art + technology PR 2 (TRANSGRESIÓN arte + tecnología PR 2) se lleva a cabo por el Director Artístico para proyectos en las áreas de los Nuevos Media e Media-Artes Digitales de APCA - Madeira (Agencia Atlántica de Promoción de la Cultura) Dr. Hernando Urrutia, la gestión del proyecto por APCA (Agencia de Promoción de la Cultura Atlántica) - Madeira, con el apoyo de la DG ARTES – Dirección General de las Artes y de la República de Portuguesa - Cultura y la colaboración de ATEF - Asociación Teatro Experimental de Funchal, Teatro Santo António, XARABANDA - Asociación Musical y Cultural y UMa - Universidad de Madeira.

Director/Curator

TRANSGRESSION art + technology PR 2


HERNANDO URRUTIA


PhD. in Digital Media-Art

Artistic Director - New Media and Digital Media-Arts 

APCA - Atlantic Culture Promotion Agency | Madeira


Dr. em Média-Arte Digital

Diretor Artístico - Novos Média e Média-Artes Digitais

APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira


Dr. en Media-Arte Digital

Director Artístico - Nuevos Media y Media-Artes Digitales

APCA - Agencia de Promoción de la Cultura Atlántica | Madeira



HERNANDO URRUTIA Born 1964 - Multidisciplinary Artist, Researcher, Designer, Curator, Composer, Filmmaker, University Lecturer and Cultural Manager. Portuguese nationality. PhD. in Digital Media-Art (UAb - UAlg). Advanced Studies in Digital Media Art (UAb - UAlg), Degree in Design (UPB), Degree in Visual Arts (IDBA). University Professor in Multimedia and Arts Degree (Applied Informatics and Digital Video Technologies) University "Portucalense" - Porto, Portugal. Collaborating Researcher at CIAC - Centre for Arts and Communication Research. Collaborating Researcher at CIAUD Design Centre (Spot - UPT). Visiting Researcher at M-ITI - Madeira Interactive Technologies Institute. Curator of META-MORFO - Mostra Experimental de Tecnologia Audiovisual de Portugal (Brazil), of the project "MEMÓRIAS DO FUTURO: multimodal innovation of the media", 2022-2023 (Project for CINEX Cluster - Brazil) São Paulo, Curitiba, Brazil. Curator of the "Muestra de Vídeo Arte na Fronteira", in the Portugal Section and Spain Section, for the "TRANSFRONTERIZA CONTEMPORARY ART FAIR" (Spain - Portugal) 2023-2024-2025-2026, by the "Fundación Olintia" of Spain, Gibraleón (Huelva) - Spain. Member of the International Scientific Committee (International Special Guest) at OVER THE REAL VIDEOART FESTIVAL - VI Edition (2021) Italy. Artistic Director and Coordinator of the EXE - Experimental Exhibition | Audio-visual, International Festivals/Shows Exhibitions Project, 2023-2025 (Portugal)

International Curator of THE WRONG BIENNALE 2021-2022 | 2023-2024 (Spain). International Curator (Selection and Award Jury) of LANDSCAPE 2022-2023 in Salermo, Italy; International Curator for the FONLAD - International Video Art & Performance Festival, 2023 (Portugal). Founder, Diretor and International Curator of META-MORPHOSIS digital 2023-2024 (Spain - Portugal) Director of the Project "FX DIGITAL ART- Digital Art Exhibition in Public Space", Funchal- Portugal. Founder, Director, Producer and Curator of EXPERIMENTA - Audio-visual Transformation (International Video Art Exhibition), TRANSGRESSION art + technology PR 2 and IMAGE PLAY - International Video Art Festival, in Portugal. Representative and Coordinator for Portugal of FISURA - International Experimental Film and Video Festival, 2023-2024 (Mexico). Representative and Coordinator for Portugal and all over Europe of PLATFORM 101 - "FRACTAL: Order in Chaos" Exhibition, 2023-2024 (Iran). President of the Direction of + Art Contemporary - Cultural Association. Artistic Director of Cultural Projects in the areas of New Media and Digital Media Arts, at APCA - Atlantic Culture Promotion Agency | Madeira, 2023-2024, Funchal, Madeira - Portugal.

Member of the International Research and Production Projects Team: HERITAGAMES - HERITAGE | VIDEOGMES, as a Tool for Rural Heritage Interaction and Re-Connection, 2022-2023 (Austria, Spain, Greece, Italy, Portugal, UK); MIM - Multimodal Assembly and Innovation, project presented to CLUSTER CINEX I - CNPq n. 18 - Universal Brazil. (Approved with value 9,58/10) CIC-CIAC, 2022-2023 (Brazil - Portugal); CADÁVER XQUISITO - International Audiovisual Production Project, 2022-2023 (Argentina - Colombia - Cuba - Spain - France - Mexico - Portugal)

Director of the projects: "+ Sound Art Project"; "olhAR-TE tocAR-TE"; "INexTERNO"; "DIGITAL Communication Processes"; "Urban Som"; " Punto Visual"; "Ha-Ser Contemporary Art Foundation"; "+ PROJECTION AC - Projection of Contemporary Art in Public Space"; "olhAR-TE MAPEA- MENTO"; "LINE - Art Project"; "Signo-Simbolo" and "+ Art Contemporary", Sound Research and Experimentation Group "Celacanto - Sound Art", among others. Founder, Director of the Project "MAD 01 - Digital Art Museum 01", Funchal - Portugal.

He has completed 140 post-graduate training courses, trainings and 4 artistic residencies. Curator in 39 artistic projects. He has received Awarded 275 Acknowledgements and 8 prizes, for his artistic work, especially in recent times for his research, video art, gif and digital art. He has been special guest in several Contemporary Art Salons.

He began his artistic life in 1984 and has been exhibiting professionally since 1986, accumulating an artistic and academic career spanning 39 years, participating in several projects and more than 590 group exhibitions and 19 solo exhibitions in 45 countries.

He is represented in more than 240 important Public Collections in different Institutions, Foundations, Museums and Galleries and in more than 180 Private Collections in countries such as Argentina, Aruba, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Bulgaria, Canada, Chile, Colombia, Croatia, Cuba, East Timor, Ecuador, England, Finland, France, Germany, Greece, Iran, Ireland, Italy, Japan, Kingdom of Saudi Arabia Latvia, Malta, Mexico, Netherlands, Pakistan, Peru, Poland, Portugal, Puerto Rico, Scotland, Serbia, Spain, Switzerland, Taiwan, Tunisia, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States of America, Uruguay, Venezuela, among others.

Member of 30 International Experimental Film Groups in the United States of America, Albania, Spain, Brazil, among many other countries. He has given 34 lectures and several training workshops. He was invited for several years as Selection and Award Jury in Exhibitions, Competitions and Art Salons.

He devoted himself to teach for several years as a professor in several Universities. He has published several scientific articles at national and international level, including the scientific article "Multimedia Mural Projection in the Public Space: The Diffusion and Formation from the Urbe", which was included indexed (2019) for its importance in the WEB OF SCIENCE CORE COLLECTION of the WEB OF SCIENCE GROUP | Web of Science Author Connect, and Scientific Article "Contemporary art as a factor for knowledge generation from video", indexed (2021), in The ACM (ASSOCIATION FOR COMPUTING MACHINERY) PUBLISHING SYSTEM (TAPS), in the United States of America.

His scientific articles and publications have been referenced and cited in 960 scientific papers from different parts of the world, related to Art History, Digital Art; Video; Multimedia; Digital Media; Video Art; Post-digital configurations: art and technological culture; Cinema Theory; Image in Space: Cartography of contemporary production; Visual Literacy/Literacy; Between the receiver and technological art; Cultural Studies; Cultural Sociology; Transdisciplinarity; Interfaces; Urban Space; Design Theory; Cinema and Interdisciplinarity; Visual Studies and Public Art; Phonotropies: A Research Method from the Aesthetic Experience; Latin American contemporary art; Digital Theory; Technology and new media: From education to cultural and consumer practices; Art, New Technologies and Communication: Phenomenology of contemporaneity; Hispanic-Electronic Studies; Arts; Experienced Researcher; Computer Graphics; On a lighter Internet; The power of the poor-light image; Art Education; The Imaginary; Social History; Educational Technology; Musicology; Critical Discourse; Visual and Cultural Studies; Methods in Cognitive Linguistics; Film Studies; Contemporary Art; Digital Media; Urban Studies; Digital Humanities; Glitch Art, Ethnomusicology, The Aesthetics of Glitch, Semiotics, Music, Computer Science, Digital Humanities among others. He has 17 articles and 20 curatorial texts in print and another 26 articles on the web, which 3 are art reviews (art criticism).

Currently he is a contributor to the magazine "Fotografía en Movimiento" from Mexico City - Mexico; Contributor to the publication (Visual Arts Magazine) Zine Without - A Crow, from Wroclaw - Poland; Contributor to the publication (Art Magazine) "Cooltzine" from Cooltsalon and Urban Dwellers Collective, from Sofia - Bulgaria; Member of Art Connet (Berlin - Germany); Member of Artista Mundo (Mexico); Member of Red VADB - Organization Latin-American of Art Contemporary; Member of ARTEINFORMADO (Spain); Member of ARTRABBIT- Independent platform for digital art, contemporary art and visual culture (London - England); Member of FilmFreeway, Festhome, Shortfilmdepot, among others. Founder, Director, Coordinator and Member of several Cultural Projects.

His current artistic work covers several areas, with emphasis on video art, gif, video installation, digital art, installation, sound art and new narratives of electronic sound, in the context of technology and contemporary art.

In the area of research, he is particularly interested in developing: - The intervention of public space; - Visual projection in public spaces as a form of dissemination and expansion of thought; - Narratives as configurations of creation and action of knowledge in the areas of digital arts, from the public space; - Multimedia interventions where image and sound are transformed through the participants' own movement in the use of sensors, with the intervention of the public in their immersion and reverberation as a fundamental part of the project; - The democratization of knowledge and digital inclusion in the globalization of knowledge from the public space, means of transmission of contemporary thought in the confluence between technology and contemporary art; - Contemporary art as a factor for knowledge generation from video; - The democratization of knowledge and digital inclusion in the globalization of knowledge from the public space as a means of transmitting contemporary thought at the confluence of technology and contemporary art.

Throughout his career he has developed as a cultural facilitator, with special interest in cultural programming and its planning, in favour of the expansion of culture to the public, from the different entities of society. In his career as a cultural manager, his projects highlight the importance of culture as a dynamic element of cohesion and progress in societies.

He has been published in more than 160 books, magazines, newspapers and catalogues, as well as being interviewed occasions by television, radio and newspapers in the different countries through which he has passed. He has received recognition for his artistic work and for his support to Culture, especially to Contemporary Visual Arts.




HERNANDO URRUTIA Nascido em 1964 - Artista Multidisciplinar, Investigador, Designer, Curador, Compositor, Cineasta, Docente Universitário e Gestor Cultural. De raízes vascas e nacionalidade portuguesa. Doutor em Média-Arte Digital (UAb - UAlg). Estudos Avançados em Média-Arte Digital (UAb - UAlg), Licenciatura em Design (UPB), Licenciatura em Artes Visuais (IDBA). Professor Universitário em Multimédia e Artes na UPT - Universidade "Portucalense - Porto, Portugal. Investigador colaborador no CIAC - Centro de Investigação em Artes e Comunicação. Investigador colaborador no CIAUD Núcleo de Design (Polo - UPT). Investigador Visitante no M-ITI - Madeira Interactive Technologies Institute. Curador do META-MORFO - Mostra Experimental de Tecnologia Audiovisual de Portugal (Brasil), do projeto "MEMÓRIAS DO FUTURO: inovação multimodal dos meios de comunicação", 2022-2023 (Projeto para o Cluster CINEX - Brasil) São Paulo, Curitiba, Brasil. Curador da Muestra de Vídeo Arte na Fronteira, na Secção Portugal e Secção Espanha, para a Feria Transfronteriza de Arte Contemporânea (Espanha - Portugal) 2023-2024-2025-2026, da "Fundación Olintia" de Espanha, Gibraleón (Huelva) - Espanha. Curador de FONLAND - International Video Art & Performance Festival, 2023 (Portugal). Fundador, Diretor e Curador Internacional de META-MORPHOSIS digital 2023-2024 (Portugal - Espanha). Membro do Comité Científico Internacional (Convidado Especial Internacional) no OVER THE REAL VIDEOART FESTIVAL - VI Edição (2021) Itália. Diretor Artístico e Coordenador de EXE – Experimental Exhibition | Audio-visual, Projeto de Exibições de Festivais/Mostras Internacionais, 2023-2025 (Portugal).

Curador Internacional do THE WRONG BIENNALE 2021-2022 | 2023-2024 (Espanha). Curador Internacional (Júri de Seleção e Premiação) de LANDSCAPE 2022-2023 , em Salermo, ItáliaFundador, Diretor do Projeto "FX DIGITAL ART- Exibição de Arte Digital no Espaço Público", Funchal - Portugal. Fundador, Diretor, Produtor e Curador de EXPERIMENTA - Transformação Audiovisual (Mostra Internacional de Vídeo Arte), TRANSGRESSION art + technology PR 2 e IMAGE PLAY - International Video Art Festival, em Portugal. Representante e Coordenador para Portugal de FISURA - Festival Internacional de Cinema e Vídeo Experimental, 2023-2024 (México). Representante e Coordenador para Portugal e toda Europa de PLATFORM 101 – Exibição "FRACTAL: Order in Chaos" 2023-2024 (Irão). Presidente da Direção de + Art Contemporary - Associação Cultural. Diretor Artístico de Projetos Culturais nas áreas dos Novos Média e Média-Artes Digitais, na APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica), 2023-2024 | Madeira, Funchal, Madeira - Portugal.

Membro da Equipa de Projetos Internacionais de Investigação e Produção: HERITAGAMES - HERITAGE | VIDEOGMES, as a Tool for Rural Heritage Interaction and Re-Connection, 2022-2023 (Áustria, Espanha, Grécia, Itália, Portugal, Reino Unido); MIM - Montagem e Inovação Multimodal, projeto apresentado ao CLUSTER CINEX I - CNPq n. 18 – Universal Brasil (Aprovado com valor 9,58/10) CIC-CIAC, 2022-2023 (Brasil - Portugal); CADÁVER XQUISITO - Projeto de Produção Audiovisual Internacional, 2022-2023 (Argentina - Colômbia - Cuba - Espanha - França - México - Portugal)

Diretor dos projetos: "+ Sound Art Project "; "olhAR-TE tocAR-TE"; "INexTERNO"; "DIGITAL Communication Processes"; "Urban Som"; "Punto Visual"; "Ha-Ser Contemporary Art Foundation"; "+ PROJECTION AC - Projecção de Arte Contemporânea no Espaço Público"; "olhAR-TE MAPEA- MENTO"; "LINE - Art Project"; "Signo-Simbolo" e "+ Art Contemporary"; Grupo de Investigação e Experimentação Sonora "Celacanto - Arte Sonora"; Fundador, Diretor do Projeto "MAD 01 - Museu de Arte Digital 01", Funchal - Portugal, entre outros

Concluiu 140 formações de pós-graduação e 4 residências artísticas. Curador em 39 projetos artísticos. Recebeu 275 Reconhecimentos e 8 prémios, pelo seu trabalho artístico, especialmente em tempos recentes pela sua investigação, vídeo arte, gif e arte digital. Tem sido convidado especial em vários Salões de Arte Contemporânea.

Começou a sua vida artística em 1984 e tem vindo a expor profissionalmente desde 1986, acumulando uma carreira artística e académica de 39 anos, participando em vários projetos e mais de 590 exposições coletivas e 19 exposições individuais em 45 países.

Está representado em mais de 240 importantes Coleções Públicas em diferentes Instituições, Fundações, Museus e Galerias e em mais de 180 Coleções Privadas em países como Alemanha, Arábia Saudita, Argentina, Aruba, Austrália, Áustria, Bélgica, Brasil, Bulgária, Canadá, Chile, Colômbia, Croácia, Cuba, Equador, Escócia, Espanha, Estados Unidos da América, Finlândia, França, Grécia, Holanda, Inglaterra, Irão, Irlanda, Itália, Japão, Letônia, Malta, México, Paquistão, Peru, Polónia, Portugal, Porto Rico, Reino Unido, Sérvia, Suíça, Taiwan, Timor-Leste, Tunísia, Turquia, Ucrânia, Uruguai, Venezuela, entre outros.

Membro de 30 Grupos Internacionais de Cinema Experimental nos Estados Unidos da América, Albânia, Espanha, Brasil, entre muitos outros países. Deu 34 conferências e vários workshops de formação. Tem sido convidado durante vários anos como Júri de Seleção e Prémio em Exposições, Festivais, Concursos e Salões de Arte.

Dedicou-se ao ensino durante vários anos como professor em várias Universidades. Publicou vários artigos científicos a nível nacional e internacional, incluindo o artigo científico "Projeção multimédia mural no espaço público: a difusão e formação desde a cidade", que foi incluído indexado (2019) pela sua importância na WEB OF SCIENCE CORE COLLECTION da WEB OF SCIENCE GROUP | Web of Science Author Connect, e o artigo científico "Contemporary art as a factor for knowledge generation from video", indexado (2021), em The ACM (ASSOCIATION FOR COMPUTING MACHINERY) PUBLISHING SYSTEM (TAPS), nos Estados Unidos da América.

Os seus artigos científicos e publicações têm sido referenciados e citados em 960 artigos científicos de diferentes partes do mundo, relacionados com História da Arte, Arte Digital; Vídeo; Multimédia; Mídia Digital; Vídeo Arte; Configurações pós-digitais: arte e cultura tecnológica; Teoria do Cinema; Imagem no Espaço: cartografia da produção contemporânea; Alfabetização/Literacia Visual; Entre o recetor e a arte tecnológica; Estudos Culturais; Sociologia Cultural; Transdisciplinaridade; Interfaces; Espaço Urbano; Teoria do Design; Cinema e Interdisciplinaridade; Estudos Visuais e Arte Pública; Fonotropias: Um Método de Investigação a partir da Experiência Estética; Arte contemporânea latino-americana; Teoria Digital; Tecnologia e novas mídias: da educação às práticas culturais e de consumo; Arte, Novas Tecnologias e Comunicação: Fenomenologia da contemporaneidade; Estudos Hispano-Eletrónicos; Artes; Investigador Experiente; Computação Gráfica; Numa Internet mais leve; O poder da imagem pobre-ligeira; Educação Artística; O Imaginário; História Social; Tecnologia Educativa; Musicologia; Discurso Crítico; Estudos Visuais e Culturais; Métodos em Linguística Cognitiva; Estudos Cinematográficos; Arte Contemporânea; Meios Digitais; Estudos Urbanos; Humanidades Digitais; Arte Glitch, Etnomusicologia, A Estética do Glitch, Semiotica, Música, Ciências da Computação, Humanidades Digitais entre outras. Tem 17 artigos e 20 textos curatoriais impressos e outros 26 artigos na web, além de 3 críticas de arte

Atualmente é colaborador da revista "Fotografía en Movimiento" da Cidade do México - México; Colaborador da publicação (Revista de Artes Visuais) Zine Without - A Crow, de Wroclaw - Polónia; Colaborador da publicação (Revista de Arte) "Cooltzine" de Cooltsalon e Urban Dwellers Collective, de Sofia - Bulgária; Membro da Art Connet (Berlim - Alemanha); Membro da Artista Mundo (México); Membro da Red VADB - Organização Latino-americana de Arte Contemporânea; Membro da ARTEINFORMADO (Espanha); Membro da ARTRABBIT - Plataforma independente de arte digital, arte contemporânea e cultura visual (Londres - Inglaterra); Membro da FilmFreeway, Festhome, Shortfilmdepot, entre outros. Fundador, Diretor, Coordenador e Membro de vários Projetos Culturais.

O seu trabalho artístico atual cobre várias áreas, com ênfase na arte vídeo, gif, instalação vídeo, arte digital, instalação, arte sonora e novas narrativas de som eletrónico, no contexto da tecnologia e da arte contemporânea.

Na área da investigação, está particularmente interessado em desenvolver: - A intervenção do espaço público; - A projeção visual em espaços públicos como forma de difusão e expansão do pensamento; - Narrativas como configurações de criação e ação de conhecimento nas áreas das artes digitais, a partir do espaço público; - Intervenções multimédia onde a imagem e o som são transformados através do próprio movimento dos participantes na utilização de sensores, com a intervenção do público na sua imersão e reverberação como parte fundamental do projeto; - A democratização do conhecimento e a inclusão digital na globalização do conhecimento do espaço público, meios de transmissão do pensamento contemporâneo na confluência entre a tecnologia e a arte contemporânea; - A arte contemporânea como fator de geração de conhecimento a partir do vídeo; - A democratização do conhecimento e a inclusão digital na globalização do conhecimento do espaço público como meio de transmissão do pensamento contemporâneo na confluência entre a tecnologia e a arte contemporânea.

Ao longo da sua carreira desenvolveu-se como facilitador cultural, com especial interesse na programação cultural e no seu planeamento, em prol da expansão da cultura ao público, a partir das diferentes entidades da sociedade. Na sua carreira como gestor cultural, os seus projetos destacam a importância da cultura como elemento dinâmico de coesão e progresso nas sociedades.

Foi publicado em mais de 160 livros, revistas, jornais e catálogos, além de ter sido entrevistado por televisão, rádio e jornais nos diferentes países por onde passou. Recebeu reconhecimento pelo seu trabalho artístico e pelo seu apoio à Cultura, especialmente às Artes Visuais Contemporâneas.


EQUIPA - TEAM - EQUIPO

TRANSGRESSION art + technology PR 2:


Presidente do Conselho de Administração - Chairman of the Board of Directors - Presidente del Consejo de Administración

Dr. PhD. MAURÍCIO MARQUES

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Direção Artística (Novos Média e Média-Artes Digitais) - Artistic Direction (New Media and Digital Media Arts) Dirección Artística (Nuevos Medios y Media-Artes Digitales)

Dr. PhD. HERNANDO URRUTIA

 (APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Curadoria - Curated - Comisariado

Dr. PhD. HERNANDO URRUTIA

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Direção de Residência Artística - Artistic Residence Director - Dirección de Residencia Artística

Dr. PhD. HERNANDO URRUTIA

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Produção - Production - Producción

Dr. PhD. HERNANDO URRUTIA

 (APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Apoio de Produção - Production Support - Apoyo de Producción

MARIA FERNANDES

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)

MARIA GOUVEIA

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Coordenação de Comunicação - Communication Coordination - Coordinación de Comunicación

BEATRIZ OLIVEIRA

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira)


Fotografia e Vídeo - Photography and Video - Fotografía y Video

MIGUEL APOLINÁRIO

(APCA - Agência de Promoção de Cultura Atlântica | Madeira) 


SUPPORT  TRANSGRESSION art + technology PR 2: